Connect with us

Hvad søger du?

Anna Porse, CEO i Seismonaut. (PR-foto)
Anna Porse, CEO i Seismonaut. (PR-foto)

Ordet er dit

Mere tech i turisme, tak!

Hvad ville der ske, hvis et hotel og en computerspilsvirksomhed slog pjalterne sammen? Anna Porse skriver Ordet er dit.

Hvad ville der ske, hvis et hotel og en computerspilvirksomhed slog pjalterne sammen? Jeg tror, at hotellet ville gribe gæsterne på en helt ny måde, og en verden af muligheder ville åbne sig. Den slags samarbejder sker bare ikke ret tit i dag. Det er synd, for der er brug for mere innovation i dansk turisme. 

Netop nu, hvor mange turismevirksomheder er hårdt ramt økonomisk pga. de lange nedlukninger, er det ekstra vigtigt at tænke innovation.

Trends som bæredygtighed, digitalisering og søgen efter mening skaber basis for nytænkning inden for både produkter og forretningsmodeller.

Og hvis ikke turismebranchen selv griber bolden, gør andre det.

Jeg mener, at dansk turisme skal blive bedre til at udfordre sine formater og forretningsmodeller.

Og jeg tror, at der er stort potentiale i at samarbejde med spilbranchen og andre digitale, kreative erhverv. 

Tiden er moden til nye samarbejder 

Hvorfor er det ofte digitale startup-virksomheder, der høster de store succeser, når det kommer til at skabe innovation i turismen?

Vi kender alle historien om Airbnb og hvordan hele overnatningsbranchen pludselig så sig udfordret af verdens største hotel, som ikke ejede et eneste værelse.

Netop nu ser vi sommerhusudlejningsplatformen Landfolk, der med afsæt i samme tankesæt som Airbnb skaber nye relationer mellem sommerhusejere og -lejere og tapper ind i det store marked for sommerhuse, som ikke i dag finder vej til udlejningsbureauerne.

Samtidig har jeg ikke tal på de kreative digitale startups, jeg møder på min vej, som nysgerrigt kigger på turismen med et helt andet afsæt end klassisk service- og oplevelsestankegang.

Fælles for de digitale start-ups er, at de tænker brugeren i centrum, i relationer og bruger digitale forretningsmodeller og hvis der er nogen, der er verdensmestre til det, er det computerspilbranchen.

Heldigvis har vi et stærkt og levende miljø af digitale kreative virksomheder i Danmark.

Jeg tror, at tiden er moden til nye innovationssamarbejder. 

Anna Porse

Turismebranchen skal ikke snyde sig selv

Gennem mine snart 20 års arbejde som rådgiver inden for turisme, kultur og kreative erhverv og som forfatter til diverse udgivelser om turisme, senest som medforfatter til bogen ‘Forretningsudvikling og innovation i Turisme’, har det gang på gang undret mig, hvor meget turismebranchen bliver i sin egen silo, når det kommer til innovation.

Gennem mit arbejde med kreative digitale brancher som computerspil, animation, virtual og augmented reality (VR/AR) møder jeg på den anden side en enorm innovationskraft med interesse for turismen.

Men turismebranchen møder dem ikke.

På den måde snyder turismevirksomhederne sig selv for muligheder for innovation og forretningsudvikling.

De snyder også deres gæster for bedre og sjovere oplevelser. 

Innovation handler om at kigge til siderne

Turismebranchen skal være bedre til at kigge til siderne.

Turisme handler om at skabe oplevelser og levere god service. Det samme gør computerspil. Det sker bare på digitale platforme.

Jeg tror, at der er et enormt potentiale i lige netop krydsfeltet mellem digitale kreative erhverv og turisme.

Ikke alene som digitale lag på den analoge oplevelse i form af gamification og apps, som gæsterne kan downloade, men i den dybe forståelse af gæsterne og brugerne og de forretningsmodeller, som digitale platforme tilbyder. 

Turismebranchen skal være bedre til at kigge til siderne

Anna Porse

Er det sjovt? 

‘Er det sjovt?’, spørger computerspiludviklere hver gang, de udvikler noget nyt.

For når det er sjovt, vil folk gerne være med. Spilbranchens forståelse for, hvordan man fastholder folk er helt unik.

Tænk, hvis man kunne omsætte den til turismens klassiske mantra om at styrke ‘reasons to go, to stay and to come back’?

I virkeligheden kan man sige, at spilbranchen er verdensmestre i loyalitetsprogrammer, fordi de har værktøjerne til at skabe, styrke og fastholde dialogen med deres brugere.

I virkeligheden kan man sige, at spilbranchen er verdensmestre i loyalitetsprogrammer …

Anna Porse

Spilbranchen har en unik forståelse for, hvordan man engagerer mennesker. De udvikler spil, der engagerer folk til et tider afhængighedsskabende niveau.

Bare se på dit eget forbrug af spil på din smartphone eller dine børns tid med Fortnite, Minecraft og CS GO.

Spiludviklere er eksperter i at forstå, hvornår noget fungerer, og hvornår det ikke gør.

Og nemlig denne tilgang bør dansk turisme tænke ind i – og tage ved lære af. 

Men hvordan så?

Opløsninger af siloer, samarbejder på tværs og innovation er vendinger og råd, som mange inden for dansk turisme allerede er opmærksomme på.

Måske betragter nogle dem endda som floskelfyldte og upraktiske.

Andre virksomheder er for små til overhovedet at overskue omlægningen til nye forretningsmodeller.

Når hverdagen og den daglige drift trænger sig på, kan det virke umuligt også at skulle tænke innovation.

Og det går da også meget godt, som det går. Troede vi – indtil Corona kom.

Corona har vist turismebranchens svagheder, og det er blevet tydeligt, at der mange steder er brug for at tænke i nye forretningsmodeller.

Derfor er der vigtigere end nogensinde før, at dansk turisme tager mod til sig. Skæver til de digitale erhverv og indgår samarbejder.

Ellers risikerer branchen, at andre aktører går ind på turismens domæner og løber med gæsterne. 

Tænk dit produkt som et computerspil

De, der har fulgt mig, ved, at det har været en kongstanke hos os i Seismonaut i mange år, at alle burde interessere sig for spilbranchen.

Branchen er foran stort set alle andre brancher, når det kommer til digitale forretningsmodeller, brugercentreret udvikling og brug af data til at forstå brugerne i real time.

Når jeg taler med folk fra spilbranchen, er jeg altid nysgerrig efter at høre, hvad de tror, andre kan lære af dem.

En af dem, der siger det klart, er Mathias Grevig Nørdal, CEO hos danske SYBO.

SYBO står bag  verdens mest downloadede mobilspil Subway Surfers. Han siger, at der er tre helt centrale spørgsmål, som man altid stiller når man udvikler et spil:

  • Hvordan engagerer man brugerne?
  • Hvordan fastholder man dem, så de kommer tilbage igen og igen?
  • Og hvordan tjener man sine penge? 

Med afsæt i det vil jeg gerne opfordre alle i turismebranchen til at prøve at tænke jeres produkter, som et computerspil, som I gerne vil have jeres kunder, gæster eller brugere til at gennemføre.

Helt konkret kommer her mit forslag til tre skridt i en innovationsproces: 

  1. Giv kunden sommerfugle i maven: Hvad kan du gøre for at engagere dine kunder? Ved du, hvad der motiverer dem? Man kan f.eks. overveje, om kunderne motiveres af at være sociale, af at opnå noget? Af konkurrence? Af fordybelse eller kreativitet? Hvis du kan tappe ind i det, der motiverer dem, kan du skabe engagement. I spilbranchen arbejder man med seks centrale profiler, der motiveres på forskellig vis.
     
  2. Opgrader din kunde, ikke dit produkt: Er du i stand til at flytte dine kunder et nyt sted hen ved hjælp af dit produkt, så kunden bliver en bedre version af sig selv? Og hvilket nyt behov har kunden, når du flytter dem, som du kan hjælpe med at løse? Sker fastholdelsen på kundens præmisser? Er fastholdelsen positiv i modsætning til at være fastlåst, hvor man f. eks. sælger abonnementer, der er svære at komme ud af eller værktøj, som ikke kan bruges med mindre, man køber batterier? 
  3. Gør det muligt for kunden at bruge penge: Hvis der er noget spilbranchen er god til, er det at tænke i digitale forretningsmodeller – også selvom selve spillet nogle gange er gratis. Har du engageret dine kunder og fået dem til at komme igen? Hvordan giver du dem så mulighed for at bruge penge? Det kan godt være, at de ikke skal tilbydes danse eller nye skins som i Fortnite, men hvad tilbyder du dem? Når kunderne først har investeret tid og engagement i dit produkt, og de kan se, at dit produkt udvikler dem, skal der være flere produkter eller services klar til dem. 

Giv kunden sommerfugle i maven. Bliv ved at ‘opgradere’ dem. Og giv dem mulighed for at bruge penge.

Det er en simpel opskrift, som er svær at mestre.

I spilbranchen er det balancen mellem de tre, der giver den lange kommercielle succes. Og jeg tror, der er noget at hente for dansk turisme.

Tænk, hvis det netop var mødet mellem computerspil og turisme, der var med til at løfte innovationsniveauet i dansk turisme.

Kunne det ikke være fedt? 


Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg i Ordet er Dit skal overholde de presseetiske regler.
Debatindlæg kan sendes til redaktion@turisme.nu

Fik du læst ...

Nyheder

Sønderjyske borgmestre og turismeaktører sender fælles nødråb i brev til ministre og Folketinget.

Iværksætteri

Pia Stigaard Skammelsen og hendes iværksætteridé Oh So Quiet har stor succes i Thy og Nordvestjylland - nu breder hun konceptet ud.

Portræt

Fra natportier på Hotel Britannia i Esbjerg til direktør for Danmarks Skaldyrshovedstad. Turisme.nu tegner et portræt af Colin John Seymour Jr.

Nyheder

En ny ambitiøs strategi fra det tværkommunale destinationsselskab Destination NORD skal sætte skub i turismeudviklingen i Nordjylland og skaffe 3.000 nye arbejdspladser inden udgangen...