Connect with us

Hvad søger du?

turisme.nuturisme.nu

Ordet er dit

Hvor er kommunen, der vil være e-sportens bæredygtige centrum?

Den by, der kan kombinere e-sport med bæredygtighed, vil kunne skabe en brandmæssig niche, der er svær at efterligne, skriver Henrik Sølvbjerg Pahus.

Henrik Sølvbjerg Pahus, lektor ved Erhvervsakademi Dania
Henrik Sølvbjerg Pahus, lektor ved Erhvervsakademi Dania. (PR-foto)

Counter Strike, LOL, Fortnite, DOTA, FIFA, Rocket League m.m. Er du forvirret? Det ville du ikke være, hvis du var en 12-årig pre-teen med en X-box eller Nintendo 5 stående på værelset.

Af Henrik Sølvbjerg Pahus, lektor, Erhvervsakademi Dania

E-sport er en af de hurtigst voksende sportsgrene i verden, og med udviklingen indenfor de digitale teknologier, er det ikke en trend, som ser ud til at aftage de næste mange år.

Men med den hastige udvikling af sporten, og den opmærksomhed der dermed følger med, afdækkes også en af esportens skyggesider – det enorme energiforbrug som kræves for at kunne afvikle de forskellige events.

E-sport i sin nuværende udgave er på ingen måder CO2-venlig, og med et stigende samfundsmæssigt fokus på klimabevidsthed og den grønne omstilling, er det kun et spørgsmål om tid, før e-sporten står med et forklaringsproblem.

Kombination af e-sport og bæredygtighed er et område, som vi har haft stort fokus på gennem 2021, og som vi kommer til at arbejde videre med gennem de næste mange år.

I dette indlæg vil vi forklare dig, hvordan og hvorfor det giver god mening at fokusere på e-sport og bæredygtighed, og hvordan det kan give en by eller en kommune en brandmæssig fordel, hvis man formår at tænke begge dele sammen med City Branding – let the games begin!

Artiklen fortsætter under fotoet

E-sport-arrangementer kan fylde store arenaer. (Arkivfoto: Bruce Liu/CC)
E-sport-arrangementer kan fylde store arenaer. (Arkivfoto: Bruce Liu/CC)

Hvad er e-sport?

Først bliver vi dog nødt til at starte med en kort præsentation af sporten, samt svare på det spørgsmål som de fleste e-gamere altid bliver mødt med – er e-sport overhovedet en sportsgren?

Først og fremmest: E-sport står kort og godt for ‘Electronic Sport’ og dækker over konkurrencer i store computerspil som dem, vi tidligere nævnte.

Nogle af de største e-sports spil på verdensplan er bl.a. Counterstrike, LOL (League of Legends) og FIFA.

Disse konkurrencer foregår ofte fysisk, hvor professionelle spillere dyster mod hinanden, mens tilskuerne enten er til stede fysisk eller online.

Det store spørgsmål er dog, om man overhovedet kan kalde e-sport for en sportsgren?

Svaret kommer i høj grad an på, hvordan vi definerer begrebet sport.

Hvis vi udelukkende opfatter sport som noget, der har en fysisk komponent, så er e-sport absolut ikke at regne for en sportsgren (uanset hvor mange Red-Bulls man henter i løbet af en turnering!)

Dansk turisme er under forandring – skal du være med?

Så gør som over 1.500 andre professionelle, iværksættere og ildsjæle – skriv dig op til vores gratis nyhedsbrev:

Så får du både inspiration, knowhow og tendenser fra ind- og udland, du kan bruge i dit arbejde.

Træning og talent

Hvis vi derimod ser på sport som noget, der kræver en række færdigheder, som man ved hjælp af træning bliver bedre og bedre til med tiden, så er e-sport en sportsgren, som sagtens kan måle sig med andre sportsgrene.

Enhver, som har forsøgt at spille en runde Counter Strike, vil vide, at det både kræver talent og en hulens masse af øvelse, hvis man gerne vil undgå at blive skudt ned efter to minutter.

På samme måde som andre (fysiske) sportsgrene kræver e-sport derfor både tekniske færdigheder og en koncentreret indsats for at vinde, og i det lys er e-sport at regne for en sportegren på samme niveau som fodbold, dart, golf m.m.

Hvis vi spørger fansene omkring ovenstående, er de dog bedøvende ligeglade!

Henrik Sølvbjerg Pahus

De betaler gladelig store summer for at se deres yndlingsspillere og favorithold dyste imod hinanden, og deres engagement er med til at gøre e-sporten til én af de hurtigst voksende (og mest profitable) sportsgrene i verden.

Artiklen fortsætter under fotoet

Arkivfoto: Florian Olivo
Arkivfoto: Florian Olivo

Special Interest Tourism med en kant?

At brande en by eller et område kan være en svær balancegang.

Indledningsvis skal man identificere de elementer, som gør ens by/ område unikt, og dernæst skal man lykkedes med at få det klart kommunikeret ud til ens ønskede målgruppe.

Bæredygtighed er dog et af de greb, som stort set samtlige kommunikations-afdelinger i danske kommuner benytter sig af i dag.

Og hvis man skal tro på den information, man finder på kommunernes hjemmesider, så kan Greta Thunberg godt pakke den gule regnfrakke sammen og afblæse klimakampen – den er løst.  

Udfordringen med at brande sig på at være ‘den mest klimavenlige kommune i Danmark’ er dog lidt det samme som at kalde sig ‘Danmarks mest børnevenlige kommune’ – man mister sit Unique Selling Point, medmindre man tilføjer et ekstra krydderi til retten.

Og her, kære læser, er vi nået til frem til kernen af det, som vi gerne vil forsøge at overbevise dig om, og som er omdrejningspunktet for vores nuværende forskningsprojekt:

Den by, som kan lykkedes med at kombinere én af de hurtigst og mest profitable sportsgrene, sammen med bæredygtighed, tidens vel nok mest relevante samfundsemne, vil kunne skabe en brandmæssig niche indenfor Special Interest Tourism området, som kan være svær for andre byer at efterligne.

Henrik Sølvbjerg Pahus

Det er ikke en let opgave, og det vil i så fald være en langsigtet investering, men potentialet er bestemt til stede!

Herunder deler vi vores egne erfaringer, som til dels er baseret på den forskningsviden, der eksisterer på området, men som i høj grad også bygger en ‘trial and error’-proces gennem det meste af 2021.

Fakta boks

Special Interest Tourism (SIT) er en fælles betegnelse for niche-oplevelser inden for turisme, som tiltrækker et bestemt segment med en specifik interesse – fugle, natur, religion, krig m.m. Det kan udfolde sig på mange forskellige måder, og anses ofte som modsætningen til masseturisme.

Hvad har vi lært – indtil videre?

På Erhversakademi Dania har vi selv valgt at tage udfordringen op for på den måde at være med til at brande Randers!

I oktober 2022 afvikler vi således en testudgave af verdens første bæredygtige e-sport event.

Pointen er, at vi gennem dette forsøg kan få testet noget af den viden omkring bæredygtige e-sport events, som vi allerede har indsamlet, og samtidig få afprøvet nogle at de ideer, vi har ifht. minimering af strømforbrug m.m.

Strømmen, som forbruges på eventen, skal således produceres og leveres så bæredygtigt som muligt, og undervejs vil der være fokus på energioptimering og tiltag som skal fordre, at deltagerne selv er med til at begrænse deres forbrug af energi.

På baggrund af vores erfaringer med at planlægge den kommende event i oktober, samt med udgangspunkt i den nyeste forskningsviden indenfor området, har vi opsamlet følgende pointer:  

  • Hvis man vil have succes indenfor et niche-område som e-sport kræver det mere, end bare at stille et par borde og stole op i den lokale idrætshal.
  • E-sporten har for længst vokset sig ud af rollen som en amatør sportsgren, og skal i dags tages seriøst af udbyderne. Eventens DNA skal gennemtænkes, således at det bliver en helhedsoplevelse for deltagerne.
  • En event bliver ikke bæredygtig, fordi man udskifter plastkrus med papkrus, eller at man serverer veganer burgere!
  • Som tidligere anført, er e-sportens største akilleshæl for nuværende, at den så absolut er én af mest energikonsumerende sportsgrene. Et centralt omdrejningspunkt i vores projekt er derfor at fokusere indgående på, hvordan der produceres energi til eventen, samt ikke mindst hvordan denne energi fordeles og forbruges i løbet af eventen.
  • Udover fokus på energilagring og forbrug, vil der også være stort fokus på energiledelse, og hvordan vi gennem nudging og adfærdsdesign kan påvirke deltagerne til at minimere deres forbrug af energi undervejs.
  • Som tidligere anført, er det at brande en by ikke en let opgave. Det samme gør sig i høj grad gældende ifht. at skulle brande et bæredygtigt e-sports-event.
  • Udover at skabe synlighed blandt målgruppen, er spørgsmålet omkring ‘Legacy’ en vital del af de succeskriterier som vi opererer med. Hvordan sikrer vi, at eventen ikke bliver en engangsforestilling?
  • Nyere forskning viser, at for at skabe en vedvarende brandingværdi gennem events, så fordrer det, at eventen gentages for at skabe bevidsthed i den ønskede målgruppe.
  • Som nævnt er vores planlagte event et testevent, og for at sikre dens fremtidige potentiale kræver det, at vi kan gentage den årligt. Sidstnævnte kræver både planlægning og fortsat udvikling af eventen.

Alle ovenstående pointer opsummerer den erfaring, vi har akkumuleret indtil videre i vores forskningsprojekt, og danner basis for vores videre arbejde i 2022.

Kommuner søges

Med dette indlæg har vi forsøgt at beskrive en ide, som vi mener har et stort potentiale, og som vi har forsket i gennem 2021.

Såfremt at du, efter at have læst ovenstående, kan se de samme muligheder som vi kan, vil vi gerne høre fra dig.

Måske sidder du i en kommune, som gennem længere tid har overvejet, hvordan man brander sig selv igennem Special Interest Tourism (eller endda hvordan man brander sig selv gennem e-sport), eller måske har du en anden interesse i projektet.

Uanset hvad, vil vi gerne høre fra dig.


Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg i Ordet er Dit skal overholde de presseetiske regler.
Debatindlæg og kronikforslag kan sendes til redaktion@turisme.nu

Fik du læst ...

Ordet er dit

Efter coronapandemien er der brug for at gentænke turismeudviklingen i Danmark, skriver dagens gæsteskribenter fra Center for turisme, Syddansk Universitet.

Camping & feriehuse

Feriehusudlejningsbureauet DanCenter køber kollegerne i Bornholmske Feriehuse, og udvider porteføljen med 700 ferieboliger på Bornholm.

Data & Tek

Investorer skyder 4,25 mio. kr. i Storyhunt. Pengene går til udvikling af digital platform for turistguider.

Influencermarketing

Influencere skaffer kontakt til nye målgrupper og skaber business for turismens erhvervsaktører. Men hvordan sikrer man succes og hvilken influencer er den rigtige?