Korsørs havneområde får nu en markant ny tilføjelse til bybilledet. På havnens DLG-silo rejser sig nu et gigantisk gavlmaleri, der med sin fortolkning af Harald Blåtand skal bringe både farve, historie og stolthed til hele byen.
Torsdag den 8. maj kl. 15.00-16.30 inviteres alle til fernisering på havnen, hvor kunstværket præsenteres. Programmet byder bl.a. på officiel indvielse, mulighed for at møde kunstneren Peter Skensved og familieaktiviteter på kajen.
Værket, der måler hele 34 x 19 meter – altså 646 m2 – er skabt af billedkunstner Peter Skensved. Han har brugt både historisk materiale, rådgivning fra forskere og sin egen kunstneriske frihed til at skabe et moderne, levende portræt.
”Jeg vil gerne fremstille Harald Blåtand som en statelig viking, der skuer ud over sit rige – en konge, der både byggede, forhandlede og samlede. Symbolerne i værket, fra Trelleborg til Jellingestenen og de to ravne, fortæller om et liv i forandring og valg. Det er fantastisk at få lov til at male noget, der bliver en del af Korsør og vil stå her – under åben himmel – 365 dage om året,” fortæller Peter Skensved.
Kong Harald Blåtand som motiv på DLG’s silo er valgt af flere årsager. Dels ligger ringborgen Trelleborg i kommunen og dels har Korsør altid været et sted, der bandt riget sammen.
Kunst med udsyn og ambitioner
Gavlmaleriet er det første store værk i en ny oplevelsesrute, Mega Art Sjælland, der i de kommende år skal sætte flere markante gavlmalerier på landkortet i regionen.
Ambitionen er, at både lokale og turister skal inspireres til at udforske nye sider af Vestsjælland.
“I stedet for at være et lidt usynligt baggrundstæppe i byens hverdag får siloen nu en helt ny rolle som gigantisk kunstværk og samtaleemne. Det store gavlmaleri bliver forhåbentlig et vartegn og en attraktion, vi alle kan samles om – og som giver både borgere og besøgende noget at glæde sig over,” siger Morten Jensen, direktør i Destination Sjælland, som samtidig glæder sig over velviljen fra DLG, som ejer siloen.
”Men det stopper ikke her: Det her er kun første skridt på vores ambition om at skabe en oplevelsesrute i internationalt format, hvor kunsten sætter den vestsjællandske Danmarkshistorie på dagsordenen på tværs af byer og lokalsamfund. Det næste gigant-kunstværk er allerede på tegnebrættet – og bliver snart præsenteret,” slutter direktøren.
- Fernisering afholdes torsdag d. 8. maj 2025 ved DLG-siloen, Teilmanns Allé 1, 4220 Korsør kl. 15-16.30. Det er gratis at deltage og åbent for alle – ingen tilmelding nødvendig

